Lomax




De ”5 hurtige” er i denne måned gået til Kenneth Borup, som er CEO hos Lomax.

Hvordan ser du på branchen i 2017 i forhold til 2016?

Det er en sund branche, men vi ser en branche med beskeden vækst. Der vil stadig være nedgang i nogle af standardkontorartiklerne, som bliver substitueret af den teknologiske udvikling og andre produkter. Store produktgrupper som kopipapir, blæk og toner er også pressede. Derfor er det tvingende nødvendigt, at branchen hele tiden formår at udvikle sortimentet. Til gengæld ser vi en stigende tendens til, at kunderne ikke altid er så fokuserede på pris og gerne vil købe mærkevarerne.

Vi ser også en branche, som investerer i fremtiden med IT og onlineaktiviteter, fordi vi erkender, at det er her kunderne ønsker at handle – og at vi i branchen må udvikle os for at kunne være konkurrencedygtige fremover, fordi der vil være konkurrenter, som er meget stærke online.

En anden vigtig ting er logistikken. Investeringer og logistiske partnerskaber vil være på agendaen i branchen, så vi kan levere produkterne mest effektivt. Her spiller leverandørerne en større og større rolle. Vi oplever, at kunderne stiller flere krav til, at vi kan levere fleksibelt og samtidig kommunikerer om, hvornår pakkerne leveres. Hos Lomax har vi f.eks. mange mindre virksomhedskunder, som ikke nødvendigvis er på kontoret i dagtimerne og derfor vil have leveret på andre tidspunkter, hvilket kræver fleksibilitet fra os og vores partnere.

Hvordan tror du, at du udvikler dig i forhold til det?
Hos Lomax er vi positive og ser generelt flere muligheder end trusler i markedet i 2017. Den helt store udfordring er at prioritere de mange muligheder. Vi har stort fokus på at udvide med flere produkter både fra eksisterende og nye leverandører. For os er det vigtigt ikke kun at se, hvad vores konkurrenter og leverandører har på hylderne, men også at holde øje med tendenserne på forbrugermarkedet, fordi nogle produkter passer godt til både B2C og B2B.

Vores ambition er at vækste mere end branchen og vores nærmeste konkurrenter, hvilket også er lykkedes, men det er absolut ikke noget, vi kommer sovende til. Det kræver engagement fra hele organisationen og en stærk kultur med medarbejdere, der vil give den gas hver eneste dag. Vi ved, at det er det, der skal til for at give kunderne en sublim oplevelse, når de handler hos Lomax, så de handler her igen, og vi kan bevare vores høje fastholdelsesgrad.
 
Hvad gør I for at efteruddanne jeres medarbejdere?
Vi ser det som en nødvendighed, at vores medarbejdere og ledergruppen altid har de bedste kompetencer til at løse opgaverne. Det arbejder vi med på flere forskellige måder. Det kan være længere uddannelsesforløb eller især kurser, der er rettet til den enkelte medarbejder eller afdelinger, f.eks. konferencer, seminarer, webinarer og fagrupper. Vi har stor succes med at bruge eksperter inden for et felt til at tage korte uddannelsesforløb med vores teams. Alt sammen er noget, som vi tager med den enkelte for at afstemme, hvad vi som virksomhed har brug for, og hvor medarbejderen selv ser udviklingsmuligheder.
 
Hvad har I gjort for at tilpasse jer markedet?
Vores marked bevæger sig mere og mere mod e-handel. Hos Lomax er vores ambitionsniveau som e-handelsvirksomhed meget højt, og derfor investerer vi inden for området og sørger for at have de rette personer ombord. Jo større forretning e-handel udgør, jo mere specialiserede personer har vi brug for i onlineteamet. Desuden elsker vi marketing hos Lomax, og her er det vigtigt hele tiden at teste nye ting af og lære nye marketingdicipliner. Blandt andet forsøger vi at give kunden en én-til-én-oplevelse, hvor kommunikationen tager udgangspunkt i kundens adfærd og købsmønster. Det lyder nemt, men det er det ikke! Det stiller store krav til IT-systemerne og de personer, der skal drive det. Vi er heldige, fordi vores kunder er meget engagerede i Lomax og gerne vil hjælpe os med ideer til forbedringer. En vigtig ting, som mange virksomheder glemmer: Helt basalt at høre, hvad kunderne vil have og reagere ud fra det. Vi laver løbende kundeundersøgelser, så vi altid kan tilpasse forretningen til kundens ønsker og behov.

Har du gode idéer til KONPAs udvikling, og hvad kan KONPA gøre for dig?
Jeg synes, at KONPA gør et godt stykke arbejde. KONPAs vigtigste rolle er at agere talerør for medlemmerne og kommunikere, hvad der sker i branchen til fælles interesse. Jeg vil fremhæve, at det giver et godt netværk at have en brancheforening – at vi kan hjælpe hinanden i en branche, som på nogle punkter er presset.

KONPA kan være med til at udforske trends og gøre branchen mindre støvet. Måske kan KONPA blande sig mere i det politiske arbejde, hvis der er områder som ikke falder heldigt ud for branchen.

KONPA kunne eventuelt udbyde generelle produktkurser, hvor man kan lære om alt, der er værd at vide indenfor f.eks. skriveartikler. Jeg kan huske, at da jeg startede i branchen som trainee i sin tid, var der i forbindelse med uddannelsen et kursus i netop sortimentet. Det med at forstå f.eks. forskelle og salgsparametre på kopipapir gav en god ballast, når man talte med kunderne. I dag gør man det primært i de respektive virksomheder, men jeg tror, det kunne være hensigtsmæssigt at holde nogle sessioner, hvor flere i branchen kunne deltage, og det vil spare leverandørerne tid.

Om Lomax
Lomax er danskejet, grundlagt i 1962 og i dag en moderne e-handelsvirksomhed. Med over 26.000 varer i sortimentet er Lomax en af de store spillere på det danske marked.

Lomax har ét formål: at gøre det nemt for sine kunder. Lomax er totalforsynende til erhvervslivet inden for kontorartikler, elektronik, kontormøbler, lagerudstyr, husholdning og forfriskninger.