Strategisk salg & Key Account Management


Efteråret 2026

 

Skab profitabel kundeudvikling gennem KAM.

Strategisk salg flytter fokus fra pris til værdi og bygger på en dyb forståelse af kundens forretning og beslutningsprocesser. KAM driver profitabel vækst gennem målrettet planlægning, eksekvering og relationer.

Formål

  • Løfte salget fra “hvad” til “hvorfor” via værdiskabelse og strategisk kundeforståelse.
  • Matche/overgå professionelle indkøbere og håndtere komplekse købscentre.
  • Etablere værdiskabende partnerskaber på tværs af kundens organisation.
  • Udvikle proaktivt, resultatorienteret mindset og personlig gennemslagskraft.
  • Forbedre kundelønsomhed gennem bedre prioritering og valg af indsatser.
  • Styrke forhandlingskompetencer og sikre bedre afslutninger.
  • Skabe fælles sprog for samarbejde og kundedialog (bl.a. via DiSC).

 

Udbytte

  • Tillidsbaseret rådgivning på alle organisatoriske niveauer.
  • Forstå kundens business-perspektiv: købsadfærd, indkøbsstrategi og samspil mellem købs- og salgscenter.
  • Strukturerede accountplaner og skarp prioritering af salgsindsats for bedre strategiimplementering.
  • Analyse af kundens værdikæde og identifikation af konkurrencekraft, ønsker og behov.
  • Valg og anvendelse af metoder/teknikker i strategisk salg inkl. økonomiske begreber i dialogen med Key Accounts.
  • Forhandling på flere niveauer – og bedre resultater.
  • Effektive angrebsplaner til etablering af nye strategiske kundeforhold.
  • Risikostyring i kundeplaner – identificér og håndtér kritiske risici.
  • Klarhed om KAM-rollen og de nødvendige kompetencer; praktisk træning i teorier, modeller og værktøjer.
  • DiSC-værktøjer til at styrke salgsstil og tilpasse sig kundetypologier; inkl. Everything DiSC® Salgsprofilen og forhandlingsprofil.
  • Øget selvindsigt via VIA® styrkeprofil.
  • Mental performance & “happiness advantage” (vist at øge hjernens produktivitet med 31 % og forbedre salgsperformance med 37 %).

I et samarbejde med EAAA kan uddannelsen afsluttes med en eksamen og opnåelse af 10 ECTS-point

 

Målgruppe

  • Medarbejdere med salgsansvar: nye og erfarne Account Managers, Key Account Managers, Business Managers, KAM-assistenter/-koordinatorer. Øvrige funktioner, der vil styrke forståelsen for strategisk salg og resultatskabelse via Key Accounts.
  • Salgsdirektører, salgschefer og teamledere, der vil opdatere viden om strategisk salg, KAM og fordelene ved happiness advantage.

 

Praktisk information

Uddannelsen gennemføres centralt i Danmark via 6 undervisningsdage fordelt på 3 moduler á 2 dages varighed med en afsluttende mundtlig eksamen á 30 min. varighed. 

Hold 2 2026

Modul I: 15. og 16. september 2026

Modul II: 29. og 30. september 2026

Modul III: 21. og 22. oktober 2026

Eksamen: 12. november 2026

 

Økonomi og tilmelding

Tilmelding til uddannelserne foregår via mail til Improvement på pbo@improvement.dk. Du kan også kontakte Peter Bo Rützou på 22 100 100. 

Uddannelsen er berettiget til 100% omkostningsdækning fra KONPAs Legatfond, hvis du arbejder i en virksomhed, som er medlem af KONPA.